Biffstek med smörslungad lök

2010-03-02 @ 19:51:59

Jag och älsklingen åt idag en riktigt god mat. Hade tänkt dela med mig av receptet så att ni, mina vänner och bloggläsare, kan göra maträtten själv :P

Ingridienser:
  • 4 skivor (á 280 g) hängmörad utskuren biff
  • 6 - 8 gula lökar
  • 100 g smör
  • 1 msk råsocker
  • 2 dl kalvfond
  • saltoch nymalen peppar
  • ½ dl hackad persilja till garnering.

Gör så här:
  1. Skala och skiva löken. Stek den på medelvärme i hälften av smöret och tillsätt sockret.
  2. Slå över fonden när löken är mjuk och har fått fin färg. Låt koka ihop till en mustig steksky. Smaka av med salt och peppar.
  3. Banka ut biffarna något med en köttklubba eller liknande till 1 cm tjocklek. Salta och peppra biffarna. Stek dem sedan i resten av smöret i en stekpanna på hög värme. 2-3 minuter på varje sida. (Biffarna ska vara rosa inuti).
  4. Häll skyn över biffarna, lägg på den stekta löken och strö över hackad persilja. Kokt potatis, helst mjölig så att du kan mose den i den goda skyn, är gott till.
Ni behöver dock inte ha hängmörad biff. Det går lika bra med kotletter (vilket jag och älsklingen tog).
Receptet är taget från "Morberg - Scenen, livet och konsten att laga mat."
Som Älsklingen köpte i Lund.
Smaklig måltid vännerna! ;)

Kommentarer
Postat av: madde

det låter gott gumman.kram <3

2010-03-02 @ 20:30:13
Postat av: Emma

hej nu är det frågestund på bloggen, du får fråga vad du vill:D

Till höger på bloggen finns en ruta där det står:bloggsvar, skriv din fråga där så svarar jag där och sen lägger jag upp frågan på bloggen :D

ANONYMT

2010-03-03 @ 01:03:31
URL: http://domandra.webblogg.se/
Postat av: Tuula

Låter verkligen jättegott! Ska se om jag lyckas med det, vid något tillfälle :) <3

2010-03-03 @ 09:32:42
URL: http://tuulakunila.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig till nästa gång?

Din e-postadress: (bara för mig)

Din bloggadress:

Vad har du på hjärtat?

Trackback