Therese har en åsikt.

2010-02-08 @ 21:40:27

Trött som fan är jag. Inte sova-trött, utan trött på att folk inte kan acceptera att man har fler vänner. Man kan ha mer än en bästa vän. Vissa kan man dela allt med, andra inte lika mycket och så får det faktiskt vara. Det är inte skrivit i lagen att man bara får ha en vän, att man bara får dela med sig av sin glädje, sorg, ilska osv med endast en person. För hur skulle det då ha set ut i världen? Det finns dem som inte har några vänner alls. De som är utstötta, mobbade och ignorerade, tänk på dem. Alla är lika mycket värda oavsett om alla inte ser det så. Men det är fel att mobba och kränka andra individer. Det är inte så det ska vara. Alla ska vi kunna ha någon att dela allt med. Man ska inte behöva vara ensam och ta hand om sina problem själv. Alla behöver vi någon gång hjälpa. Vissa mer, än andra, but still, alla behöver vi någon.

Tänk på dom som inte har någon. De försöker överleva varje dag med hot, mobbing, kränkning, you name it. Många klarar inte av det och tar livet av sig, skär sig, tar en massa piller, tar till alkohol och droger. Och så ska det inte behöva vara. Myndigheterna, som sägs ska finnas till för att hjälpa, dem skiter i vissa fall. Och hur kan det då gå om inte enbart illa? Många männskor kunde ha räddats från att begå exempelvis självmord om dem hjälpt till från början. Men även många klarar av det. Många klarar av att visa att dem inte går att trampa på. Dem låter inte de elaka vinna. Dem kämpar ända in i det sista, för att visa att dem inte kan bli trampade på. I många fall, så har "de mobbade" ett bättre liv och så i framtiden än vad de som mobbade har. Jag vet inte varför det är så egentligen. Men jag har fått höra att de som mobbar andra, gör det för att själva må bra, för att bli accepterade i det "populära" gänget, för att vara "inne". Men i själva verket mår de egentligen piss och vill inte alls göra det som dem håller på med, men de kan inte sluta pga att dem vill bli accepterade av det "populära" gänget eller vad det nu kan vara.

Rätta mig gärna om jag har fel. Men detta är min åsikt. Kom gärna med både positiv och negativ kretik, era egna åsikter, erfarenheter. Är det någon som läser min blogg som har varit med om att bli mobbad? Eller själva varit mobbaren, men kommit ifrån det? Hur tog ni er ifrån det? Hur bekämpade ni mobbingen? Har ni varit med om att någon av er vänner blivit mobbade? Vad gjorde ni för att hjälpa henne/honom? Ni får vara anonyma om ni känner att ni inte vill lägga ut era namn.

Kom ihåg att ni alla är värda lika mycket. Att ni unika och speciella på
ert eget sätt! Låt ingen trampa på er! Låt ingen säga åt er vad ni ska göra!
Ni är starka nog att klara det, bara ni vill!
Kom ihåg: Ni är alla UNIKA!

Kram Tess!

Kommentarer
Postat av: emelie

håller med dig , alla är lika mkt värda . många väljer vänner genom utseende & sånt men det är bara fel det är insidan som räknas . man lärde sig mkt av att läsa texten måste jag säga . <3

2010-02-08 @ 21:49:48
URL: http://emeliedahlback.devote.se
Postat av: Cezilia

Många som mobbar är missnöjda med sig själva & trackar ner på andra svagare människor för att dom inte ska behöva tänka på sina egna svagheter & egna fel. Sorgligt men sant tyvärr! Istället för att jobba med sig själv & förbättra sig själv som individ så väljer många att mobba. Många yngre gör det som du skrev i ditt inlägg för att vara en i gänget, dom vill ju inte sticka ut & bli mobbade själva. Många som har blivit mobbade tidigare ändrar sig oftast för att efterlikna andra för att passa in när dom hittar personer som dom blivit vänner med eftersom rädslan av att vara udda & att kanske bli mobbad igen är stor. Tex en tjej som älskar opera kan sätta på sig en fasad att hon älskar pop bara för att en vän kanske gör det. Man ska vara den man är, ha på sig precis vad som helst, tycka vad man själv vill & bli accepterad för det. Olika barn leker bäst enligt mig, man ska inte vara för lika med allting. Likheter är ju visserligen bra, men har man olikheter så blir det fler diskussioner om varför man tycker så, varför man anser att det är på ett visst sätt. är det äkta vänner så accepterar man varandras olikheter, men man får givetvis själv säga vad man själv tycker & anser om saken i frågan.



Nu fick du mig att gå in i väldigt sjupa tankebanor Therese, nu kan jag sitta här & fundera & tänka länge på fenomenet mobbning & utanförskap.



Älskar dig & accepterar dig för den du är! <3

2010-02-08 @ 22:19:08
URL: http://rockjunkie.blogg.se/
Postat av: Marre

Jo det du säger stämmer helt och hållet. Jag kan erkänna att jag känner att jag inte har vänner när mina vänner skriver till alla andra och umgås med dom men inte med mej.



Jag har själv blivit mobbad och har själv skurit mej själv men har inte gjordet på 2 år nu den 11 februari :). Tiden går fort. Men jag mår fortfarande dåligt men det e för många orsaker men det behöver man inte ta i detta.



Och många mobbare har fått dåligt uppväxt eller för lite uppmärksamhet så dom gör allt för att få uppmärksamhet skolan/jobb. För att bli en av dem "bästa passa in i gäng få vilken kille/tjej som helst med mera. Men för det mesta slutar det med att dom inte klarar av skolan /jobb och får leva på bidrag eller fortsätta bo hemma.



Sen dom som blir mobbade vågar inte säga till föräldrarna eller sin lärare/kuratorn på skolan eller sin arbetsgivare. För dom e rädda att mobbarna skall gå på dem ännu mer.



Sen när det verkligen går till kritan att dom pratar med mobbarna så 9/10 så erkänner inte mobbarna att dom har gjort ngt utan dom säger bara jag har inte gjort ngt mot henne/honom.



Men det e hur jag ser på saken i alla fall

2010-02-08 @ 22:41:01
Postat av: madde

jag har blivit mobbad imånga år i skolan.både av klasskompisar,andra årskurser o sen lärarna.

jag håller med dom andra gumman o dig.

jag hatar mobbning.

kram gumman love u

2010-02-09 @ 09:28:57
Postat av: Erik Edgren

De som tycker att man endast ska ha en enda "bästa vän"-vän, låt dom tycka det. Det är ju de som är helt koko i huvudet, inte den som har fler vänner än dem typ.



Jag blev mobbad av en o samma person ända från dagis till halv andra året på gymnasiet typ. Jag var beroende av honom. Han hjälpte mig mer än vad han mobbade mig och jag såg han som en tredje bror, tills han skrev ett hot-brev till mitt ex och hans dåvarande flickvän, från min epost som han fick lösenordet till när vi gick i högstadiet. Morsan ringde o pratade med exet's farsa om detta o Per (som han heter) var där då. Farsan frågade honom om han verkligen hade gjort detta, men det nekade han till.



Exet's farsa skyllde därmed på mig (I don't blame him) tills Per fick tyckte alldeles för synd om mig o sa sanningen. Det hela slutade med ett "stort" möte mellan mig, morsan, Per o hans föräldrar, exet's föräldrar och våra båda lärare (vi 3 gick i samma klass i högstadiet och gymnasiet). Om jag har mobbat nån? Well, då får jag klaga på grupptrycket isf, men det var inte alls farligt. Skrattade bara med ibland o sånt. Men annars, nä. Verkligen inte! Är inte sådan person.



Säger detsamma som vad Therese skrev, ta väl hand om varandra. Det gäller att ge och ta, inte bara ta. Man ska hjälpa andra och man kan även lyckas om man kämpar. Det gjorde i alla fall Michael Jackson och han gör det än, tack vare sina helt underbara låtar.



"We are the world! Make it a better place, for you and me and the human race." edgren out!

2010-02-09 @ 13:07:45
URL: http://erik.edgren.nu/

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig till nästa gång?

Din e-postadress: (bara för mig)

Din bloggadress:

Vad har du på hjärtat?

Trackback